اساسنامه ستاد دیه کشور – راهبردهای کلّی ستاد

اساسنامه ستاد دیه کشور – راهبردهای کلّی ستاد

فصل اول : راهبردهای کلّی ستاد

الف – هدف ستاددیه در حوزه آزادی زندانیان و کمک به محکومان قطعی در جرائم غیرعمدی و محکومیت های قطعی مالی ناشی از تسبیب و موجب ضَمان و دیگر عقود مدنی است . مرتکبین جرائم عمدی بکلّی از حوزه شمول فعالیتهای ستاددیه خارج اند . در محکومیتهای حقوقی مستند به چک ، تحقیقات مضاعفی اعمال خواهد شد .
* تبصره : تلاش برای اخذ رضایت و سازش در جرائم عمدی بدون پرداخت وجه از سوی ستاددیه ، بلامانع است.

ب – ستاددیه ممنوع از فعالیتهای تجاری بشرح ماده ۲ قانون تجارت است .
* تبصره : وجوه حاصل از گردش حساب های جاری از این ماده مستثنی است . افتتاح حساب سپرده بکلّی ممنوع و اقدام به این امر و هر نوع فعالیت تجاری به منزله تصرّف غیرقانونی دراموال عمومی و موجب تعقیب جزایی است .

ج – تلاش برای تصویب قوانین و آئین نامه ها و بروز رسانی کتب درسی و نشریات با هدف آموزش مردم و مسئولان و گسترش قوانین به منظور جبران خسارت زیاندیدگان از طریق بیمه ها و غیره و کاهش استفاده از مجازات زندان ، از طریق دستگاههای مربوط ، از جمله اهداف اساسی ستاددیه است .

د – ترویج قوانین بازدارنده و استفاده از همه ظرفیتهای تبلیغی رسانه ای و معنوی موجود ، شبکه های اجتماعی ، جایگاه نمازهای جمعه و جماعات و همه بسترهای ممکن با هدف ارتقاء آگاهی و ارشاد عامّه مردم نسبت به قوانین مربوط به جرائم غیرعمد و عقود و قراردادها ، مهریه و نفقه از جمله مأموریتهای ستاددیه است .

هـ – اصل بر عدم استفاده از بودجه های دولتی است و ستاددیه در فعالیتهای خود متّکی به منابع و ظرفیتهای مردمی است .
* تبصره : کمک بلاعوض دولت یا نهادهای دولتی به ستاددیه بلامانع است .

و – جلوگیری از گسترش تشکیلات و نیروی انسانی و انجام امور با حداقل ها ، از جمله اهداف ستاددیه است .

ز – خدمت در ستاددیه ، افتخاری است . پرداخت حقوق کارکنان از این امر مستثنی است .
* تبصره : پرداخت هزینه های جاری و سرمایه ای و حقوق و مزایا از محل وجوه جمع آوری شده از خیرین و وجوه حاصله از گردش حساب های جاری با تصویب هیئت مدیره ستاددیه ، بلامانع است.

ح – تشخیص استحقاق زندانیان مصادیق بند (الف) مبتنی بر تحقیق کامل ، بی طرفانه و جامع توسط نیروهای مؤمن و متعهّد، اصل مسلّم و غیر قابل عدول است .

ط – حسابرسی سالانه و بازرسی دوره ای جزء اصول مسلّم حاکم بر ستاددیه است .

ی – روشمندکردن فعالیتها و گسترش فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در همه حوزه های فعالیت ستاددیه با هدف سالم سازی و ثبت دقیق فعالیت ها ، امری الزامی است .

ک – تدوین فرآیند انجام کار با بررسی جامع میدانی و حذف فرآیندهای تکراری و زاید با هدف کوتاه کردن و بهسازی و یکسان سازی روش های انجام کار ، ضرورتی دائمی و الزامی است .
ماده ۱ : نام : ستادمردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند مؤسسه خیریه غیرتجاری و غیرانتفاعی که در این اساسنامه به لحاظ اختصار« ستاددیه » نامیده میشود.
ماده ۲ : مدّت : مدت فعالیت ستاددیه نامحدود و تابعیت آن ایرانی است .
ماده ۳ : محل : مرکز اصلی ستاددیه واقع در : تهران : خیابان آیت الله طالقانی ، خیابان استاد نجات الهی شمالی ( ویلا سابق)، کوچه دوم ، پلاک ۸ ، می باشد .
ماده ۴ : سرمایه : دارائی اولیه ستاددیه مبلغ ۱۴۰/۰۰۰/۰۰۰ریال میباشدکه کلیه مبلغ آن توسط افراد خیر ونیکوکار تأمین گردیده است .
ماده ۵ : وجوه حاصله از کمک ها و هدایا و هزینه های ستاددیه باید طبق اصول حسابداری دقیقاً در دفاتر مربوطه ثبت و طبق اصول کلی حسابداری و مقرّرات این اساسنامه هزینه شود .
ماده ۶ : سال مالی از اول فروردین ماه هر سال شروع و به آخر اسفند ماه ختم میشود ، مگر در سال اول تأسیس که ابتدای سال مالی تاریخ تأسیس است .
* تبصره : ترازنامه هر سال مالی باید تا آخر خرداد ماه سال بعد تهیه و به هیئت امناء ستاددیه در مرکز تسلیم گردد .

درباره‌ی محمد علی لهراسبی

آموختن، کوچک‌ترین رسالتی است که بر دوش انسان‌هاست. من نیز خود را در انجام درست این رسالت شریک می‌دانم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*