وکیل مطالبه مهریه و بررسی حق حبس در مهریه

وکیل مطالبه مهریه و بررسی حق حبس در مهریه

وکیل مطالبه مهریه و بررسی حق حبس در مهریه

آیا دارای حق حبس میباشند یا خیر؟
حق حبس مطابق ماده ١٠٨۵ قانون مدنی به این شرح است: ((زن میتواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.)) ماده مرقوم دارای قیود بسیار مهمی است که ضمانت اجرای احد از شروط مندرج در آن در ماده ١٠٨۶ قانون مدنی بیان شده است.

اولا: زن میتواند از تمکین (ایفا وظابف زناشویی) امتناع ورزد مادامیکه مهریه او حال باشد و معلق به زمان یا وعده خاصی نباشد.
دوما: حق دیگری که برای زن در نظر گرفته شده است این امر میباشد که زن همچنان مستحق دریافت نفقه نیز باقی میماند به عبارت ساده تر زن میتواند تمکین خاص ننماید و خرج زندگی اش را هم دریافت کند.

ولیکن اگر زن با میل و رغبت خود و طوعا از شوهر خویش تمکین نماید و رابطه زناشویی برقرار نماید دیگر حق حبس ندارد و نمیتواند بدون تمکین از شوهرش مطالبه نفقه نماید. مطابق ماده ١٠٨۶ قانون مدنی: ((اگر زن قبل از اخذ مهر به اختیار خود به ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد قیام نمود دیگر نمیتواند از حکم ماده قبل استفاده نماید ولیکن حقی که برای مطالبه دارد ساقط نخواهد شد.)) یعنی مطالبه مهریه بدون حق حبس برای زن برقرار است.

درباره‌ی محمد علی لهراسبی

آموختن، کوچک‌ترین رسالتی است که بر دوش انسان‌هاست. من نیز خود را در انجام درست این رسالت شریک می‌دانم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*