تاریخچه تشکیل ستاد دیه کشـور

تاریخچه تشکیل ستاد دیه کشـور

مقدمه :

پرداخت خونبها یا دیه به اولیاء دم و قربانیان حوادث رانندگی و ……. از دیر باز به انحاء مختلف در جوامع بشری مرسوم بوده و شریعت مقدس اسلام نیز بصورت هدفمندی بر آن تأکید کرده است ، از سوی دیگر نیازمندان مالی که ناخواسته در ورطه مصیبتی مالی گرفتار می آیند همیشه و همه وقت در جوامع انسانی وجود داشته و منحصر به زمان و مکان خاصی نبوده و نیستند و در جامعه ما نیز هر روزه افرادی بدون اینکه خود بخواهند در این گردابها مبتلا می شوند که بعضاً از کمترین پشتوانه مالی جهت جبران خسارتهای وارده برخوردار نمی باشند .

حوادث منحصر به قشر خاصی از جامعه نیست !

حضور در زندان و مصاحبه با زندانیان جرائم غیر عمدی و مشاهده انسانها از هرقشر و طبقه اعم از راننده ، بازرگان ، مکانیک ، پزشک ، مهندس ، روحانی ، صنعتگر ، مخترع ، مکتشف ، آموزگار ، نجار ، بنا ، نقاش ، زن ، مرد ، پیر ، نوجوان ، جوان ، نشان میدهد که حوادث منحصر به قشر خاصی از جامعه نیست ، بلکه همه اقشار را در بر می گیرد . حوادث بی آنکه آدمی بخواهد بی خبر از راه می رسد و اینجاست که اگر کارگر ، کارمند ساده و یا از دیگر اقشار آسیب پذیر جامعه باشد ، از طرفی با فرهنگ بیمه نیز آشنا نبوده و بدتر از آن اطرافیان انسان نیز دست کمی از خودش نداشته باشند ، تنها یک حادثه ، شیرازه زندگی او و خانواده سر پرست از دست داده را از هم می پاشد .

در فرآیند توسعه ، شاهد بخشی از جامعه هستیم که گرفتار فقر شده اند ، بگونه ای که یک حادثه ، مثل تصادف ، بیماری صعب العلاج خانواده ، مهریه نامعقول ، عدم پرداخت نفقه بدلیل بیکاری موجب بدهکار شدن و سقوط افراد شده است ، این واقعیت تلخ ، گزنده و تأسف بار را تنها میتوان در زندان و درگفتگو با زندانیان نیازمند و درمانده به واقعیت درک کرد .

آثار زیانبار زندان بر فرد ، خانواده و اجتماع

به زندان افتادن افراد بدلیل بدهکاری بویژه در جرائم غیر عمد ، آثار زیانباری را نه تنها برای مددجویان و خانواده آنان در بر دارد بلکه قربانیان جرم نیز باید این آثار و زیانها را تحمل نمایند . لطمات روحی و روانی ، فسادهای اخلاقی ، اعتیاد و دیگر آسیبهای اجتماعی از عواقب این امر بوده که از جنبه های فردی ، خانوادگی و اجتماعی قابل بررسی و تأمل است ، اگر چه بخشی از آسیبها با پرداخت دین از طریق ستاددیه ؛ از یکطرف برای خانواده آسیب دیده و از طرف دیگر برای خانواده آسیب رسان قابل جبران است ولی بخش عمده ای از این صدمات ، از جمله فساد و فحشاء ، اعتیاد به مواد مخدر ، خدشه دار شدن هویت جوانان و نوجوانان در زمانی که شخصیت آنان در حال شکل گیری است ، متلاشی شدن کانونهای خانوادگی بر اثر طلاقهای ناخواسته از جمله مواردی است که جبران آن کاری بسیار سخت و بعضاً غیر ممکن بنظر می رسد .

خانواده هایی که یکی از والدین آنها در زندان بسر می برند ، دچار نابسامانی می شود و خانواده های نابسامان در اختلال شخصیتی رفتار کودکان نقش بسزایی دارند ، طبق تحقیقات بعمل آمده مشخص شده است که حدود ۵۰ درصد چنین کودکانی از زندان و بزهکاری سر در می آورند .

زندانی شدن فرد علاوه بر آثار سوء پیش گفته بر روی فرزندان ، متوجه همسر زندانی نیز می شود ، بخصوص در مواردی که حبس طولانی باشد ، همسر تمایل بیشتری به طلاق پیدا می کند .گسترده شدن دامهای شیطانی در مسیر راه این زنان نه تنها فساد اخلاق و تباهی را برای آنان در بردارد ، بلکه تهدیدی برای سلامت اجتماع خواهد بود .

ساده اندیشی است که انسان بدون توجه به حوادث و اتفاقات پیش گفته در اطراف خود ، با تصور مراقبت از خانواده ، آنان را از خطرات در کمین ، مصون میدارد . بدون شک اگر آتش های شعله ور شده مهار نشود ، خانواده های متعددی دچار این آسیبها خواهند شد .

تشکیل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند

در سال ۱۳۶۹ رئیس وقت سازمان زندانها ، عبد صالح خدا شهید والامقام حاج سید اسداله لاجوردی ، پس از بررسی آمار موجودی زندانیان ، متوجه شدند که اسامی تعدادی از این مددجویان بصورت دائم و هر ماهه در فهرست آمار تکرار می شود .

ایشان پس از مداقّه پیرامون موضوع با این واقعیت روبرو شدند که این افراد ، بدهکاران جرائم غیر عمد ، نظیر جرح و یا قتل غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی و یا بدهکاری مالی غیر کلاهبرداری و یا بدهی بابت مهریه و نفقه میباشند ، که حق النّاس بر عهده ایشان است و تا این دِین پرداخت نشود در زندان بسر خواهند برد .

این نگرش خداپسندانه و انساندوستانه شهید بزرگوار ، بارقه های امید را در دل زندانیان نیازمند آبرومند بدهکار در جرائم غیرعمد ایجاد نمود و بازگشت به آغوش خانواده و اجتماع را در بین این مددجویان پر رنگ تر کرد.

از این رو در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۶۹ اولین جشن گلریزان برای آزادسازی این زندانیان بر پا شد و پایه های این نهاد خیریه با عنوان ستاددیه سازمان زندانها ، شکل گرفت و در سال ۱۳۷۶ با ساختار جدید ، بعنوان یک مؤسسه خیریه و مردم نهاد ، با هدف کمک به آزاد سازی زندانیانی که به دلیل عدم توانایی نسبت به پرداخت دین ( حق الناس ) در جرائم غیر عمد مانند :

۱٫ ایراد صدمه بدنی و یا قتل غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی
۲٫ حوادث کارگاهی
۳٫ محکومیتهای مالی نظیر مهریه معقول و نفقه .
۴٫ چکهای بلامحل غیرکلاهبرداری
در زندانها محبوس می باشند ، با ثبت در اداره ثبت شرکتها ، فعالیت خود را در سراسر کشور تداوم بخشید .

درباره‌ی محمد علی لهراسبی

آموختن، کوچک‌ترین رسالتی است که بر دوش انسان‌هاست. من نیز خود را در انجام درست این رسالت شریک می‌دانم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*